Koreaanse man zweert bij cosmetica

2013-01/malemakeup400.jpg(dit artikel werd op zaterdag 5 januari gepubliceerd in Trouw) 

Gezichtscrème, anti-rimpelcrème, witte foundation en een beetje concealer om puistjes en vlekken te verbergen. Iedere ochtend weer besteedt Yu Dong-ho (24) bijna een kwartier aan het vertroetelen van zijn huid. “Want het is belangrijk een goede indruk achter te laten”, zegt de laatstejaarsstudent elektrotechniek die de smeertechnieken leerde van zijn vriendin, moeder en zus. “Als ik uitga of een belangrijke afspraak heb, besteed ik er zeker een half uur aan. Het helpt als je er goed uit ziet.”

Zo’n tachtig euro geeft Yu iedere maand uit in dure warenhuizen en cosmeticawinkels – vaak nadat hij weer iets nieuws heeft gevonden op één van de vele weblogs of in de mannenbladen. “Maar de beste tips voor nieuwe producten krijg ik van vrienden”, zegt Yu. Want hoewel het lijkt alsof hij een zeldzame vrouwelijke hobby heeft, is zijn ijdelheid verre van uniek: volgens een onderzoek van Euromonitor gaven Koreaanse mannen vorig jaar samen zo’n 380 miljoen euro uit aan gezichtsverzorging – uiteenlopend van hydraterende crèmes tot wenkbrauwstiften. Dat is zo’n twintig procent van de totale wereldwijde verkoop van mannencosmetica.

Goed voor de dag komen is veel meer dan alleen maar ijdelheid in Zuid-Korea. In de traditionele samenleving wordt bekwaamheid veelal afgemeten aan je familieachtergrond en fysieke kenmerken. Het is vaker regel dan uitzondering dat sollicitanten verplicht hun lengte, gewicht, bloedgroep en zelfs alcoholtolerantie moeten specificeren in hun cv. In het land waar zo’n veertig procent van de jongeren op universitair niveau afstudeert, wordt in de steeds hardere strijd om een baan het verschil niet meer gemaakt op het diploma, maar des te meer op een frisse blik en mooie jukbeenderen.

Om die reden stond Zuid-Korea al bekend voor zijn enorme aantal plastische chirurgen, die eveneens steeds vaker bezoek krijgen van mannen. In representatieve functies is een onbehandeld gezicht steeds zeldzamer – zelfs de weermannen op tv vertellen met een puntgave neus hoeveel regen er het morgen valt. Sommige plastisch klinieken zeggen dat nu bijna een derde van de klanten mannen zijn, vooral voor kleine ingrepen die het zakelijke leven moet stimuleren. “Zakenmannen willen bijvoorbeeld een energiekere blik in hun ogen, dus die komen langs voor een snelle behandeling”, vertelt een chirurg uit Seoul in de Koreaanse krant Money Today.

Een plastisch chirurg is vooralsnog een stap te ver voor student Yu, maar een dermatoloog bezoekt hij graag. “Als ik me het kan veroorloven ga ik er heen om vlekken weg te laten laseren.” Vroeger werd hij als tiener uitgelachen toen hij zijn vlekjes wegschminkte, zegt hij, maar nu is het de norm. Zelfs de oudere generaties mannen worden opgeslokt in race voor het perfecte uiterlijk, waardoor dermatologen en ook fitnesscentra het aandeel mannen van middelbare leeftijd ziet stijgen. Het keerpunt in de mannelijke schoonheidsstandaard – voorheen gewoon stoer en ongeschoren – wordt veelal gekoppeld aan de openstelling van Zuid-Korea aan Japanse cultuur in de jaren negentig. In populaire strips worden de mannelijke helden gladgestreken afgebeeld. Zuid-Koreaanse beroemdheden volgden en een trend was gezet.

Het resultaat is zichtbaar: zeker de helft van populaire winkelstraten is gevuld met cosmeticawinkels met mannenafdelingen, vliegtuigmaatschappijen geven hun mannelijke medewerkers cursussen make-up en beroemde acteurs en zangers promoten de laatste crèmepjes in televisiecommercials. “Zie ik er té perfect uit?” vraagt een beroemdheid zich in een commercial voor alles-in-één crème af. De Koreaanse vrouwen profiteren mee van de cosmetische emancipatie van de mannen. Yu: “Omdat ik met mijn vriendin kan praten over cosmetica, weet ik precies wat haar cadeau kan doen.”

Gepoederd ten strijde
Zuid-Koreaanse soldaten beschermen zich niet alleen met een stevige helm, sinds kort is ook het gezicht beschermd tegen uitdroging, zonlicht en viezigheid. De Zuid-Koreaanse cosmeticafabrikant Innisfree introduceerde een paar jaar geleden zijn alles-in-één ‘Extreme Power Camouflage Cream’, speciaal voor de jongens die hun tweejarige dienstplicht uit moeten zitten. De kleurige crème vervangt de standaard schmink van het leger. Iedere maand gaan zo’n tienduizend stuks over de toonbank, trendvolgende fabrikanten vermenigvuldigen dat cijfer. Maar ook de oude stukken legerzeep blijven vaker liggen. “Tien van mijn twaalf soldaten gebruiken minimaal twee gezichtsproducten”, zegt een korporaal in de Koreaanse krant Joongang. “Na de training in de zomer worden er volop gezichtsmaskers en whiteningcrèmes gesmeerd.”